Stoppen met roken? Je kan het!

Stop met het roken va sigaretten

Stoppen met roken? Je kan het!

6 februari 2018
|

Jij hebt beslist: je gaat stoppen met roken! Proficiat met je beslissing. Het is niet gemakkelijk om te stoppen met roken maar er zijn al vele rokers je succesvol voorgegaan. Met de juiste voorbereiding en een flinke dosis motivatie lukt het jou ook! Er bestaan bovendien tal van mogelijkheden om jou tijdens je rookstop te ondersteunen.

 

Nicotineverslaving

Nicotine veroorzaakt een sterke lichamelijke afhankelijkheid. Elke sigaret versterkt deze afhankelijkheid. Stoppen met roken kan dan ook gepaard gaan met zenuwachtigheid, prikkelbaarheid, angst, concentratiestoornissen, … Het merendeel van deze symptomen verdwijnt na 2 à 3 weken. Sommige symptomen zoals plotse en onweerstaanbare drang om te roken nemen pas af na langere tijd. Nicotinevervangers kunnen een groot deel van deze ontwenningsverschijnselen opvangen. Lees meer in de blog Rookstop met geneesmiddelen.

 

Geleidelijk stoppen of in één keer?

Plots stoppen met roken is beter en eenvoudiger. Het lichaam raakt na een tijdje gewoon aan de nieuwe situatie en de zin om te roken zal kleiner worden. Geleidelijk stoppen lijkt misschien gemakkelijker, maar heeft minder kans op slagen. Het lichaam blijft nicotine ontvangen waardoor de gewenning en de zin om te roken blijft bestaan. Je gaat bovendien onbewust harder ‘trekken’ aan je sigaretten en al snel verval je in je oude rookritme.

 

Tips om rookstop te vergemakkelijken

  • 1.   Kies een stopdag. Kies een dag die jou het beste past. Vermijd hierbij stressvolle periodes.

 

  • 2.   Gooi sigaretten, aanstekers en asbakken weg. Zo word je niet constant herinnerd aan roken. Bovendien zijn
  •       sigaretten dan niet voorhanden wanneer de verleiding groot wordt.

 

  • 3.   Vertel je omgeving over je rookstop. Vrienden kunnen je steunen en helpen.

 

  • 4.   Hulp verhoogt je slaagkansen. Er bestaan verschillende geneesmiddelen om je te ondersteunen bij een
  •       rookstop. Ook een arts of tabakoloog kan het proces vergemakkelijken.

 

  • 5.   Denk positief. Maar weinig rokers slagen er in één keer in om definitief te stoppen. Alle begin is moeilijk. Ook
  •       stoppen met roken gaat met vallen en opstaan. Blijf in jezelf geloven.

 

  • 6.   Bereid je voor op moeilijke momenten. Zoek een bezigheid bij spanning en stress. Schep een luchtje, maak een
  •       wandeling, doe aan sport of neem een warm bad. Blijf vooral bezig zodat je je zinnen kan verzetten!

 

  • 7.   Ga na welke situaties je associeert met het opsteken van een sigaret. Verzin andere dingen om te doen ter
  •       vervanging van het roken: kribbelen tijdens het telefoneren, kauwgom tijdens het autorijden, een muntje na de
  •       maaltijd, een potlood of stressballetje om de handen bezig te houden.

 

  • 8.   Eet gezond en beweeg. Door het wegvallen van het eetlustremmend effect van nicotine en de verbetering van
  •       de reuk- en smaakzin, zal je eetlust verbeteren. Maak dus verstandige keuzes.

 

  • 9.   Beloon jezelf. Koop een cadeautje of ga iets leuk doen met het uitgespaarde geld. Door jezelf af en toe te
  •       belonen, houd je het stoppen beter vol.

 

Ondersteuning en hulp

Stoppen met roken is niet gemakkelijk. Ervaar je tijdens de rookstop moeilijkheden (duizeligheid, slapeloosheid, zenuwachtigheid, depressieve gevoelens,…), wuif deze niet weg. Je kan met al je vragen terecht bij je apotheker of arts.

Met vragen of om gewoon je verhaal te doen, kan je ook altijd terecht bij: